15 Oktober 2014

Status rambut lepas setahun bersalin



Hari tu baca post blog cujen the legend pasal rambut gugur lepas bersalin.

Ngee tersengih baca.. aku pon pernah freak out cam dia. Mana tak mengelabah, aku jenis rambut lurus dan tebal so selalunya aku suka sikat guna jari je (macam iklan tu :p). Tapi lepas bersalin, asal ko lurut je rambut, hah berhelai-helai rambut ade kat jari ko!

Nanges pastu meninggey sekejap..

Then kawan aku cakap takpela after 1 year dia ok balik. Takes time.

Aku pun tunggu punya tunggu...

Sofea pun genap 1 tahun 3 bulan semalam..

Rambut-rambut yang gugur tu memang tumbuh balik. Kalo korang tengok rambut aku kat depan, tetiba ade satu port banyak anak rambut panjang jari tumbuh. Klaka kan. Ok tak klaka sebenarnya bagi aku yang menanggung ni. Buruk. Walaupun buruk, aku syukur sebab dia still tumbuh balik.

Tapi keguguran tu berenti tak?

Jawapannye nan hadoooooo jah oiii!

Ni buktinya




Ni dah tiga minggu aku tak mop lantai sebab aku busy nak mati keje pastu balik kampung raya haji bagai. Tu yang lantai banyak habuk dan rambut bila aku dok korek-korek celah-celah furniture.

Aku saje beli disposable sweeper ni kat daiso. Murah je sweeper tu RM5, pastu cloth wiper tu pon RM5 each (ada 40-45pcs). Sekali guna untuk satu rumah 2-3 pcs je. Aku beli dua-dua wet dengan dry wiper. Wet tu aku suke sebab ade alcohol, kunun sterilization kate koo. So bile sofea tido memalam, aku boleh sapu dan mop lantai sekali gus dalam masa yang sama! Jimat masa aku. Buatnya sofea terjaga, bahaya sebab alcohol ade kat lantai walaupun alcohol tu evaporate dalam masa berapa second je. Lagi satu disaster sebab cik sofea memang suke sangat dengan batang sweeper kaler pink ni!!!! Kang berebut dengan mommy, nanges mommy.

Lepas mop tu aku rase lega sangat sebab no more rambut kat lantai.

Tapi esok pagi bangun je tido tengok-tengok eh ade lagi rambut-rambut kat lantai.. uwaaaaa mane kau datang ni rambut??? Gile semak jiwa ko asik gugur.

Hasben aku dah redho walaupun kekadang dia bising gak bile sofea amek rambut tu pastu buat floss gigi. Ok bunyi disgusting. Hahaha. Tapi bende tu luar kawalan aku bila aku tak nampak ape sofea kutip. Nak nak sekarang memang tengah phase dia mengutip dan masuk mulut. Bila la phase tu nak tamat kan?

Jadi status rambut gugur lepas setahun bersalin tu aku tick "still gugur dengan jayanya". Aku malas nak cari reason ape penyebab gugur ni. Aku agak hormone la kan? Kalau korang tau, bagitau la ek. Sekali tips / petua-petua ke.. Jangan la suh aku gi yum nam.. mane nak cekau duit jah hahahaa.

Sekian.


2 ulasan:

cujern berkata...

alaaaaaaaaaaaa ye ke?? maknanya sampai bila2 masalah ni berlarutan..sedeynyaaaaa...sobsssss...

hari tua de terbaca vit e or epo boleh kuatkan rambut... tp x cuba lg... serius takut gila tgk rambut gugur ni..

Unknown berkata...

Malangnye iye babe. I mmg rase nk kerat dah rmbut ni jd pendek. Oh epo eyh? I mmg br start mkn epo.. hopefully ade perubahan la. Tak larat da nk sedey2 tgk rmbut