4 Disember 2012

Addicted to HPTs

Aku sebenarnya serba salah nak teruskan blog ttc ni dengan entry2 pasal pregnancy. Tapi aku rase macam tak layak buat blog baru untuk pregnancy's entry sebab blog ni pun still nipis. Banyak lagi sebenarnya pasal ttc aku nk tulis. Mungkin aku terpaksa campur entry ttc and pregnancy. Harap kalau ada yang kurang senang, aku minta maaf sangat2.

Addicted to HPTs? Yup! That's my new habit.
Aku nak cite pasal pengalaman aku sepanjang ttc bile guna hpt.
Ni aku cite pasal aku je.
Orang lain mungkin lain dari aku.
Aku buat entry ni, aku tak judge pun orang lain. Based on experience aku je.

Masa awal-awal aku ttc, aku mengaku kadang-kadang aku cam dalam fasa 'on denial'. Nape aku cakap camtu? sebab bile aku kawen, period start ting tong, period asyik lewat je, aku suke benor nak cek hpt.
Bila period aku dah lewat sebulan, aku cek hpt tapi result came out negative. Aku cam tak caya dengan hpt tu. Siap anggap hpt MURAH, so susah nak detect awal2 ni.
Tak puas ati, aku gi lak klinik to confirmed it. Dr scan, nothing. Hpt klinik pon negative gak. Bila first time dalam hidup aku Dr prescribed ubat norculat utk turun darah, aku cam tak ley terima. Tak pernah aku amek ubat turun darah semata2 nak period.
Aku siap kate kat Dr, camne kalau baby tu ada tapi kita je tak nampak?
Oh sooooo on denial kan.
Walhal kalau pregnant dah tentu la hormon hCG tu tinggi and can be spotted dekat hpt.
Tapi apa nak buat, hati aku hati seorang ttc. Terlalu mengharap.

Bila aku disahkan pregnant, baru aku tahu selama ni (terutamanya di awal-awal ttc) aku TERLALU mengharap ada double lines pada hpt. Padahal hpt dah terang-terangan tunjuk satu line je, menandakan aku tak pregnant sebelum ni. Bila aku pregnant, baru aku tahu klo ditakdirkan kite pregnant, hpt memang akan showed double lines walaupun seawal 5 hari sebelum due period (in my case la). Tapi kalau chemical pregnancy pon boleh showed double lines but faded before u know it.

So DIRI aku lah sebenarnya the main reason yg buat aku stress time ttc. Aku suke memberi harapan palsu pada diri sendiri. Suke sangat ckp "tah2 baby dah ada, tapi tak nampak lg atau hormon hcg tu baru lg nak jadi"
Padahal dah sebolan kot aku missed period. Ptot klo LMP 4 weeks, karung baby dah boleh nampak, dah tentu2 lah boleh nampak kat ultrasound.
=.=''
Takpela. At least aku byk blaja dari masa ke semasa.

Sekarang aku tahu, murah camne pon hpt tu..klo aku pregnant, double lines sure akan showed up.

Kat sini aku letak gmbar2 hpt yang aku guna utk trace pregnancy aku ritu.
Yang paling murah aku pakai strip pink tu - beli online RM24 / 10 pcs.
Yang second murah, cassette hpt - beli farmasi RM5-RM8 / 1 pcs.
Yang mahal, clear blue digital - beli watson RM29.90 / 1 pcs.

DPO10-DPO14 - strip murah
DPO14 - digital hpt dpt detect pregnant 2-3 weeks dari hari conception (bukan dari tarikh first period) walaupun pd strip murah tunjuk line tak berapa strong (rujuk gambar DPO14 strip pink)

DPO15 (period dah due sehari) - line dah start terang
 
DPO17 - tiga hari missed period, line sangat clear. Betul la cakap kawan aku, klo missed period 1-3 hari pun dah blh check hpt.

23/11/2012 - digital hpt ni ley detect paling jauh 3+ wks dari tarikh conception je.
 Agaknya kalau anak2 kpt ttcian tahu bape duit ke habis ke hpt, sure anak2 kite terharu kn?

18 ulasan:

JayFarhana berkata...

Aku suke memberi harapan palsu pada diri sendiri. Suke sangat ckp "tah2 baby dah ada, tapi tak nampak lg atau hormon hcg tu baru lg nak jadi" <--- ni pun i suke gitau diri i dulu. pulak tu ada kwn2 yg mmg pregnant tapi hpt only showed double lines after 6 weeks. so i ingat kes i pun mesti mcm tu. rupenye bile betul2 pgnant, priod lagi seminggu dah mmg 2 line terang. baru caya kat hpt :P hahah.

anyway "kalau anak2 TTCians tau" yang kite bersusah payah mcm ni sure terharu? hehe, my arwah mama was a TTCians, dia pun conceive i after 3years n 6months. masa i degil2 dulu, die asik ckp je Kau tahu tak nak dapatkan kau punya la susah??? Pastu dia slalu ulang ayat tu. Dia slalu gak ckp "Nak dptkan kau dulu mcm2 ubat kene makan, dah besar kemain degil pulak xnak mendengar kata!" perasaan i waktu tu? takde perasaan. gile hati kering,ye la die ckp dgn i yg belum kawin tattau susah tu mcm mana, xpaham. balasannya, SKANG i dah rasa, padan muka! :P i maybe repeat the same word to my kid nnt :P wahaha..and the cycle continues..

Unknown berkata...

tula. klo kes u lg la. hcg tu mmg tinggi dah even sblm sminggu kn. skrg ble dah tau, i ade nsihatkan kwn2 i jgn tgu lama nk cek upt. bile dah nk sbulan still negative, pg jmpe Dr. rugi klo kite bazir masa tertanye2 <-- pesanan dr org yg dah buang masa dlu dok sedapkan hati ttc ku.

hee.. skrg br le kite phm perasaan org yg dlu2 kte tgk xde anak. definitely i akn pinjam ayt mak u tu utk ank i nnti (insyaAllah klo dipinjamkan lama)! huhuhu.

JayFarhana berkata...

hehe yeah, bile teringat ayat mak i, terus baru nak terharu sebab diri sendiri dah terkena. masa dia cakap tu i belasan tahun, tengah 'nakal remaja' la katekan, mane paham. bagi i ala 4tahun baru dpt anak bukan lame pun. rupenye bile sendri kene baru tau lame tak lame. :P baru la terfikir Ya Allah patotla mak aku ckp mcm tu :P

Lemon berkata...

Joanna, congrats!

i baca this post then rasa pelik. Terus scroll down laju-laju. Alhamdulillah, rezeki u dah sampai :)

Take care ya?

Unknown berkata...

Hahaha. skip ek bende i merapu kt atas :p.
Alhamdulillah. Tq dear.

Lemon berkata...

haha. bukan bukan.

masa i baca post ni, u punya tips kat atas tu belum post lagi.

last time baca pasal HSG scan sumpah sakit tu. Then baca post ni rasa macam ketinggalan. Tu yang scroll laju-laju nak baca semua cerita yang i tertinggal :)

*semangat nak explain. hahahaha*

Unknown berkata...

hahahaa. sumpah semangat! :p

Tanpa Nama berkata...

Hi joanna.... Nice to read ur experience. Sy pun dah menunggu hampir 5 tahu. Dah try kishbun dekat 3 bulan. Ada gak buat chart BBT. Tapi bulan ni nampak kelainan sikit. Kalau ikut chart patut CD24 dah datang benda tu tapi xder lagi. Chart tu ubah plak CD26... Esok le plak. But smlm try test ngan OPK, sbb ada baca dlm internet boleh guna. Keluar 2 line. Terkejut gak sbb x pernah2 dpt camtu. Guna HPT yg mcm u guna pd DPO 15 tu... Xder plak 2 line. Frust.... Huhuhu. Sebenarnya, leh ke kita percaya ngan OPK tu ganti HPT? Nak try cari HPT yg murah cam u guna tu.... Sbb sama jer mcm strip OPK....

Unknown berkata...

hi, tq dear.
i ada baca sblm ni kt forum2 omputih. dorang ade gak suggest guna OPK klo nk test hcg. tapi i tak sure apa mechanism yg menyebabkan positive pd opk klo preggy. tak salah klo u try lg cek guna hpt lain pd hari lain. hopefully it came out positive. i doakan u! :)

Feed by Ummi Najla berkata...

Joanne, just nak tyelah. Untuk HPT u yang 10DPO tu, berapa lama dia appear second line yang faint tu? Within 5 minutes terus nampak ke or u tunggu lama sikit?

Feed by Ummi Najla berkata...

Joanne, just nak tyelah. Untuk HPT u yang 10DPO tu, berapa lama dia appear second line yang faint tu? Within 5 minutes terus nampak ke or u tunggu lama sikit?

Unknown berkata...

Ummi,

Dalam masa 2-5 min tu i dah spot ada line. lepas tu i continue gosok gigi/shampoo rambut (tak igt dah). lepas tu i tgk, ada lagi line tu.

Feed by Ummi Najla berkata...

Ok. Thanks joanne :)

Anna Zara berkata...

Saya pun ttc jugak..1st time jumpa blog ni mmg non stop baca hehe best sebab hanya org yg paham je akan paham kita..so your blog mmg seolah2 memahami isi hati saya ni..

saya dah jumpa 5 doktor.. 1st jumpa sebab demam panas secara tiba2 dan spotting awal seminggu dr tarikh due period..anggap implantation bleeding lah kononnya..bila try tanya doktor, dia kata, "period awak dah due lah tu cuma bulan ni awal seminggu.. so tak de chance lagi untuk pregnant this month..".. masa ni mmg x terpikir pn nak check upt..

2nd time jumpa doc.. sebab 2 kali buat upt dan 2 line muncul tapi biasa lah period belum due dah gatal nak check.. so line kat T tu memang faint line.. pertama kali dpt faint line pn dah happy sangat! bila buat upt kat doktor, resultnya negative.. doc kata, "Belum ada lagi.."

3rd time jumpa doc sebab bleeding dan cramp yg teramat sakitnya smpai guling2 atas katil.. bila jumpa doc..doc suruh test upt.. result negative jugak walaupun saya buat kat rumah result positive..

4th time jumpa doc sebab bleeding dah 14ari x berhenti2.. saya anggap itu period tapi tiba2 sehari,dua hari tu senggugut je.. test upt kat rumah memang clear 2 line tu..!! happy sesangat sebab line makin terang.. jumpa doc dan try lagi upt.. doc pun announce saya pregnant sebulan setengah.. doc pn bagi acid folic suruh makan dan jangan miss makan..

5th memandangkan doc yg 4th takde u/s..so saya pergi klinik yg lain utk buat u/s.. doc gode2 perut dan dia ckp takde yolk sac pun.. hati ni dah????? dah kenapa pulak ni.. pregnant ke tak pregnant ni... doc kata dalam monitor tu nampak saya ada small cyst tapi dia x cakap cyst type apa.. saya terdiam je dan tak boleh nak pandang monitor lagi.. doc jugak cakap ada banyak darah yang kelihatan dalam monitor tu.. saya dah mula rasa sedih.. doc yang 5th kata, "awk tak pregnant, awk tak gugur tapi period awk bermasalah.. nanti saya bagi ubat hormon norculat.."...

hancurnya hati masa tu.. lagi hancur bila saya terkedek2 buat semua sorang2.. jumpa doc kali ke 1st sebab demam dan 3rd je sebab bleeding adalah husband teman.. yang lain saya usaha sendiri sebab husband duduk negeri lain dan saya student duduk negeri lain..nak jumpa susah.. memang rasa stress jugak dan doktor bagi ubat pun saya tak start makan lagi sebab tak boleh nak pikir da masa tu...

saya teringin nak buat blood test pulak..kalau negative, memang saya tak pregnant lah tu.. doc 5th kata saya ni false positive..mungkin urine saya ada campuran protein.. tapi saya pelik.. dari 2 bulan ttc tiap kali guna upt mmg upt kali ni je positive.. bulan sebelum ni negative walaupun bleeding 33days non stop..

saya rasa kalau saya jadi mak pun...kalau anak2 tak dengar kata.. saya nak cerita balik semuanya pada dia..mak saya tak ada masalah nak dapat & lahirkan 6 orang anak tapi saya nampaknya mengalami masalah sampai mak saya pun da tak terlayan kerenah saya kalau saya ajak dia teman pergi klinik.. =)

v3in berkata...

Anna,

*peluk peluk*

Tabahnye awak. Kuat sgt sbb hb tak de di sisi. Saye hari tu period delay sampai 2 bulan lebih + upt negative tapi keringkan hati jugak pegi buat blood test.

Mcm jay n joanna ckp lah -- giving false hope.
Huhu.

End up hari yang sama tahu result, tang tang tu jugak period. Menggogoi nangis.

Looking back all this experience give us strength to fight. And hopefully when the time comes -- we can be a great mother.

InshaAllah. Just dont give up k

(plz plz tell me the same thing kalaaaaaaau saya terputus asa. Nauzubillah)











Unknown berkata...

Anna,
Huuuu. hugsss ketat2 utk awak!
suspect u byk kali CP (chemical pregnancy). memang sedih bila Doc kate false positive kan..wahhal upt positive! tapi takpe dear, ttcian mcm kite ni kena tabah. kite kan org2 hebat yg dipilih Allah utk ujiannya. Dear, u ade amalkan healthy food & supplement tak? kadang2 boleh bantu utk gives environment yg sihat dan sesuai utk fertilized ovum tu sbb nampak gaya mcm awak da byk kali CP kan.

Tanpa Nama berkata...

Hpt?xpnh dgr sy..upt taw la..urinary pregnancy test..hpt tu mcm hypertension je..

Unknown berkata...

Anon,
some said upt.. some said hpt (home pregnancy test)