22 Januari 2013

14weeks - tiba2 sakit perut & pinggang

Minggu ni masuk 3 bulan setengah dah baby bersama aku. Alhamdulillah dah lepas first trimester. Level kerisauan berkurang sedikit but still there. Cuma pagi ni balik dari beli breakfast, aku notice aku sengal dekat bawah perut like mild period pain. Then belakang pinggang pun sengal. Risau sebab lepas 2 months, segala sengal or cramping memang dah lama hilang banding awal-awal pregnancy. Tiba-tiba hari ni jadi pula. Frequently checked my panties, alhamdulillah so far takde bleeding.

Asked my fren, a mother to two heroes. Dia terus tanye aku dah berapa bulan. Aku cakap 3 bln setengah minggu ni. Dia kate dulu time pregnant, bende ni akan jadi sekali sekala lebih-lebih lagi time nak masuk bulan baru. Katanye baby membesar, so your womb & backbone mungkin tengah adjusting. Fuh, lega sikit dengar. Pain pun hilang after i jalan keliling lab buat kerja. Tapi bila tengahari dok depan pc, macam ada sakit sikit lagi.

Nak pergi klinik, but takde bleeding. What should i do? takut i'm worried for nothing je.

Oh hari ni ade senyum sikit walaupun tengah risau. One of kakak in my office said that makin lama makin kecik lak akak tengok awak ni pregnant. Badan susut tapi perut je obvious ke hadapan. Baju kurung pun awak still boleh pakai cuma terik kat perut je. Huuuuu

Aku rase ni sume sebab aku dah memang makin kurang makan. Even first trimester pun aku kurang makan, second trimester even worst. Imagine semalam aku hanya breakfast pagi bihun goreng, then i skip lunch (tapi prepared beli roti hotdog - end up hasben yang makan), ptg makan sekeping cake, dinner refused makan tapi hasben paksa makan roti boom he bought for the baby :p. That it. Tu je aku makan. Bukan aku ngade-ngade tak nak gain weight ke hape. tapi tu je tekak aku laju terima. Berat pun still maintain 2-3kg naik. Cuma aku ni pendek kot, so 2-3kg naik pun nampak le gebu kat pipi & perot.

3 ulasan:

JayFarhana berkata...

owh its normal :) me pun masa 3 bulan cramping. its our womb adjusting sebab baby makin besar. not to worry, selagi takde bleeding insyallah everything is fine :)

NazLurve berkata...

I think EDD kita sama la.. hihi

Anyway, yeap, been feeling that too. bawah perut rasa cramp2 and sakit pinggang jgn ckp la kan. i tot sbb i dok vacuum / mop lantai / gosok baju. but bila baring je pun sakit juga. so maybe baby tgh membesar la tu inshaAllah.

my next gynae appoinment lagi 2 weeks.. alahai lamanya lagi.. x sabar nak tgk baby kat dalam ni.. hopefully semuanya ok..

Unknown berkata...

Jay, oh u pon penah rase rupenye. Xjadi pg klinik mlm ni sbb gynae memalam xde pon. Hopefully xde bleeding.

Nazlurve, ha ah laaa.. Sama kite! Hehehe.
Next appointmt i pn 2 weeks lagi, hopefully baby2 kite smua ok & sihat. Amin.