10 Jun 2014

Things No One Tells You About... How doctor measure your dilated cervix!


Hahaha seram tak dengar tajuk di atas!

Sebelum bersalin dulu, bila kite tanye orang yang dah bersalin, macam mana nak tau bukaan dah buka berapa cm? Ramai yang jawab, nanti Dr jolok ko PAKAI TANGAN.. hahaha rase nak meninggey dengar time tu.

Anyway,
Seriously pengalaman aku kena 'measure' dengan Dr., takdelah rase sakit sangat. Sakit lagi kot contraction. Bahaaa.. tapi yang paling menyampah dulu masa kat standby room sebelum masuk labor room, puan minachi kat sebelah.. Dr. sebelum jolok betul-betul.. dia dah menjerit.. ammaaaa... ammmaaaaa... sakit...sakit.... whut the heck??? Aku kat sebelah dari cool jadi gelabah.. betul ke sakit sangat??? Eiii.. nak suh ajar mengucap berzikir, tak boleh.. so nurse dah hot.. bantai marah.. u tau tak sakit bersalin beribu ganda sakit dari measurement ni! gagagaaaaa... tersenyum-senyum aku di sebalik langsir katil.

Bagi aku rase sakit ni depends pada Dr yang handle. Kalau tangan die kecik, tak sakit sangat la. Macam aku dulu memula Dr. female Singh... Bayangkan rangka tangan dorang not so small rite? Aku hadap je.. boleh tahan lagi.. sekali datang lak Dr. male Malay, die buat ganas! Pejam jela mata rapat-rapat nokk..

Godek!

Actually apa yang dorang dok godek kat dalam tu sebenarnya, dorang dok letak jari-jari dorang pada bukaan cervix kita. Let say, bukaan hanya muat 1 jari, means baru bukak 1 cm. Then kalau boleh masukkan 2 fingers (just nice), dorang assume kita dah dilated 2cm. So, korang yang mommy to be ni.. bersiap sedia jela mental dan redho dengan sepenuh hati untuk biar diri dorang di'measure' beberapa kali sehingga dorang kate hah! dah boleh bersalin!


Fuh nak tunggu 10cm tu yang meninggey. Macam aku tak sempat 6cm, dah kena operate sebab meconium dan baby's heart rate slow down plak.
Hah.. time dorang nak check-check tu, better takyah la korang pakai underware. Macam aku takde sape bagitau, kejap aku pakai.. pas check aku sarung balik.. last2 Dr terkejut eh nape awak still pakai underware? Takde sape suh tanggal ke? hahahaha.. aku pon cam bengong kan.. sakit2 pon ade ati nak pakai.

Tiada ulasan: