1 Julai 2014

Back on TTC track after cesarean? Perlu tunggu dua tahun ke?

Kalau ikutkan lepas bersalin je dah orang tanya bila nak anak no.2?

Bodo.

Penat dah mulut jawab aku czer la ngok... dua taun baru blh!

But last month aku pegi visit gynae aku dulu, actually untuk follow up hypertension aku. So dalam borak-borak tu terkeluar lah soalan..

Dr, kalau czer.. wajib tunggu ke dua tahun untuk next child?

She replied.

Actually memang disarankan dua tahun lagi-lagi nak promote breast feeding kan.
Tapi untuk personal pendapat dia, jika kes-kes orang susah nak preggy (ttcian) dia kate as long as you keep the gap for 18 months, then should be ok.

Aku mintak die terangkan lagi.

Dia kate contohnya kes aku yang first child czer.. so kalau boleh cuba usaha second child tu normal. So, untuk pastikan kita tak kena czer (tanpa sebab emergency kes), tempoh dari tarikh kita kena czer (anak first lahir) sampai tempoh kita nak bersalin no.2 tu mesti gap 18 bulan / setahun setengah. Otherwise, doc kat hosp mesti tak bagi u bersalin normal! Let say, your sofea is now 1 year old. So, you akan preggy for 9 months. By the time you nak bersalin esok dah gap setahun 9 bulan kan? So should be ok kalau you takde sebarang komplikasi untuk bersalin normal.

Oooo.. baru paham.

So kawan-kawan.. tula cerita nya. Dapat gak penjelasan dari doc tu. baru clear the air.

2 ulasan:

JayFarhana berkata...

OoooH! mcm tu ka?? i pun baru tahu ni sbb my doc lak ckp "u tunggu 3tahun+ nak dpt sorg anak..takyah plan lame sgt la..6 bulan cukup.." - tapi psl die kate bole je czer utk 2nd baby kan. kite ni gigih nak usaha normal for 2nd baby huhuhu...

Unknown berkata...

tula. Doc tu seboleh2 nak kite cuba normal kn. tu yg die suggest cmtu. rse klo kite x kesah klo czer lg skali, 6months mcm doc u ckp tu dah ley proceed la kn. hohoho. tp sian la ank kcik lg.